Praktisk pakke- og udstyrsliste

PRAKTISK

PAKKE- OG UDSTYRSLISTE 

TIL UNDERVISNINGSMODULER, RETREATS OG 24 TIMERS NATURTERAPI/SKOVBAD



Beklædning

Når du pakker er det en god ide at tænke på, at det tøj, du tager med, skal være nok til, at du kan klare dig i det værst tænkelige vejr, hvis du tager det hele på samtidig. Ud over det skal du have to par ekstra sokker og et ekstra sæt undertøj med. Det er en fordel ved uld at det er lugthæmmende, og kan holde lidt fugt og varmer, selvom det er vådt. Fordelen ved syntetiske materialer er at de er lette og tørrer hurtigt, så det er en fordel at have lidt af begge dele.

Medbring fx følgende:

  • En til to tynde fleecetrøjer eller lignende, fx en skjorte du kan bruge som isolerende mellemlag
  • En tykkere sweater eller fleece
  • Vandre-/fritidsbukser/cowboybukser eller lignende
  • En til to uldundertrøjer (evt. en kort- og en langærmet)
  • Undertøj (evt. lange uldunderbukser særligt forår)
  • To par uld sokker
  • Hue, hat eller kasket
  • Halsrør/halsedisse
  • Handsker
  • Skaljakke
  • Skalbukser /regnbukser
  • Evt et regnslag

 

 

Hygiejne

Det er meget individuelt, hvor meget man har behov for, men vær opmærksom på, at god hygiejne og komfort ofte går hånd i hånd.

  • Desinficerende gel/håndsprit.
  • Personlige toiletsager (fx tandbørste, tandpasta, sæbe, håndklæde, bind, børste/kam, solcreme og myggebalsam af æteriske olier).
  • Plastpose til skrald.
  • Vådservietter uden plastik (er gode til klatvask og andre praktiske gøremål).
  • sportstape eller støttebind.
  • Medicin hvis du har brug for det

 

Overnatning og lejrudstyr

Medbring

  • Telt, tarp og/eller hængekøje alt afhængig af, hvordan du vil overnatte fx om du sover i shelter.
  • Liggeunderlag.
  • Sovepose (kunst er mest praktisk hvis det er meget fugtigt i vejret)
  • Lagenpose.
  • Liggeunderlag.
  • oppustelig hovedpude.
  • Evt et fåre/rensdyrskin
  • Pandelampe.

 

 

Køkkengrej

Du kan vælge at lave mad over bål eller fx trangria med sprit eller gas. Vær opmærksom på at der som udgangspunkt kun tændes bål om aftenen så vi sparer på træet.

  • Kogegrej.
  • Tændstikker, lighter eller strygestål.
  • Spisegrej (kop, tallerken og bestik).
  • Termokande og vanddunk
  • Kniv/dolk
  • Opvaskemiddel og -svamp.

 

Mad og drikke

Mad fylder meget og kan øge vægten af din oppakning betydeligt. For lidt mad eller for kedelig mad kan også indvirke på helhedsoplevelsen af moduler og vandreture. Følgende ting er typisk gode at have med både til undervisningsmoduler og vandreturen:

  • Kogte æg.
  • Lidt Grøntsager og frugt
  • Fedtstof
  • Evt Frysetørrede retter – færdigkøbte eller hjemmelavede.
  • Udblødte bønner på dåse.
  • Havregryn/müesli evt stavblendet så de hurtigere bliver til grød i kogt vand.
  • Knækbrød/tortillas/rugbrød/kiks.
  • Spegepølse, konserves, honning og tun eller makrel på
  • Krydderier
  • Snacks: stenalderbrød, müeslibarer (evt. hjemmelavede) og nøddeblanding.

 

 

Diverse praktisk udstyr

  • Førstehjælpsgrej medicin og allergipiller
  • væskeblære til to liter vand
  • Siddeunderlag

 

Eventuel

  • Powerbank
  • Lette sko, sandaler eller klipklapper til lejren.
  • En lille klokke (til undervisningsmoduler)
  • Kikkert.


NATURENS ELEMENTER

Hvordan forbereder du dig til naturterapi og kreative processer i naturen!


*Naturen byder på både råkoldt vejr, det våd sjap, en klar frostdag, sol og varme - vi er ude i alt slags vejr. Kun lyn, torden og snestorm kan betyde ændring af forløbet.

*Pak altid udfra vejrudsigten

*Hvis du ikke høre andet, så kig på listerne herunder og få gode råd til din forberedelse

*Sikkerhed: du bevæger dig ud på eget ansvar. Husk altid at tjekke for flåter inden 24 timer efter vi har været afsted.


PAKKELISTE


Til 3 timers terapi og Nordisk Skovbad


Fodtøj og tøj efter vejret - er det koldt og du skal være afsted i 3 timer, så vær forberedt på både at kunne sidde stille og vandre kortere ture. Lag på lag, så du både kan tage lidt ekstra på og lidt af. Tænk på at du skal kunne have det behageligt selvom du sidder helt stille i længere tid.


Vandresko, vandrestøvler eller sportssko - sørg for det sidder godt på foden da underlaget ofte er ujævnt, med mindre andet aftales.

En lille dagsrygsæk med evt. regnjakke og evt. solhat/kasket, solbriller, solcreme. Husk evt. også badetøj og håndklæde på ture hvor vi er ved stranden.


Vinter: husk uldne strømper, evt uldent undertøj, en varm sweaters, overtøj der er vind og vandtæt. Hue, vanter og tørklæde. Tænk på at du skal kunne have det behageligt selvom du sidder helt stille i længere tid.


En vandflaske med mindst 1 liter vand. Snack: Ren mørk chokolade, bananer, abrikoser, nødder - gode magnesium kilder til brugte vandremuskler og hjernecellerne.



Retreats med overnatning

Udover oppakning til 3 timers terapi (se øverst)

Medbring en rygsæk, der indeholder:

Varm sovepose

Liggeunderlag

Ski-undertøj

Toiletpapir

Spisegrej med kop

Tørre tændstikker

Regnslag

Varm hue

Kniv

Evt. vanter

Et par ekstra sokker

Vandrestøvler

Varmt tøj

Nem drikkeflaske til 1 liter

En pandelampe

Notesbog

Evt medicin